viernes, 29 de enero de 2010

L'ESCOLA: ENTRE TEXTOS I PRETEXTOS

Adolfo Zárate Pérez

Són útils els textos escolars avui?. Tots recordem haver utilitzat textos escolars, d'assegurança alguna vegada exigim als nostres pares comprar-los a canvi d'anar a l'escola: un pretext pel text. No obstant això avui amb la introducció de les TIC la realitat social i escolar ha canviat, i amb això també van canviar les nostres formes d'aprendre i de llegir. Hoy no se lee como antes. Avui no es llegeix com abans.

Des de fa molts anys els textos escolars són considerats com un mitjà bàsic d'ensenyament, sobretot per la manca de biblioteques escolars, l'internet, i la indisponibilitat d'una varietat de textos dins de l'aula, aleshores l'únic recurs a l'abast de mestres i estudiants és el text escolar, que serveix a l'estudiant durant tot l'any acadèmic per a les seves tasques d'aprenentatge, en aquest sentit es justifica el seu ús.

Avui el llibre de text escolar clàssic està sotmès als mandats del mercat. Els guanys de les editorials són enormes, els autors cobren poc, a vegades ni s'assabenten, i els pares veuen com cada any el cost dels llibres augmenta. El mercat ofereix múltiples ofertes i de variats matisos que converteix els estudiants en simples "consumidors" i no en grans "lectors". Davant d'això algunes comunitats autònomes d'Espanya subvencionen, però és una falsa solució que en comptes d'equipar millor les aules amb biblioteca i internet es treballi amb textos únics i poc funcionals durant tot l'any.

Amb la introducció de les TIC (multimodalitat, interactivitat, hipertextualitat) s'ha democratitzat la informació i el coneixement, l'estudiant té accés a diversitat de textos reals, gèneres discursius, obres literàries completes (no a fragments que ofereixen els textos escolars) i pot intercanviar amb altres lectors o el propi autor, en aquest context és encara necessari un text escolar únic?

Les pròpies editorials estan canviant. S'està pensant en llibres de text escolars digitals que es vendran per Internet i els costos baixaran, a diferència dels tradicionals aquests inclouran exercicis d'autocorrecció i multimèdia (àudio, vídeo, simulacions, etc.) Agrupats en unitats, lliçons i activitats. No només serà una xarxa de lectura sinó també d'escriptura. Els pares (o autoritats educatives) compraran l'accés dels seus fills durant un cert temps a una plataforma de l'editorial que oferirà eines d'autor per als docents i els pares els qui podran verificar el progrés dels seus fills, fins i tot tindran eines per comunicar-se via Internet els mestres.

Finalment, el text no és pretext, cada docent ha de triar lliurement el seu ús; treballar amb text únic o amb una varietat de textos.

1 comentario:

Juana dijo...

ooooo pero que catalán mes bonic jejjeje jejejejejej